به نام خدا

مشخصات کلی طرح درس روزانه

نام آموزشگاه :                      پایه و مقطع  : اول ابتدایی                 نام درس : ریاضی                   رئوس مطالب :  یادآوری مفهوم اعداد - علامت جمع –طرز صحیح نوشتن آن و چگونگی نمایش علامت جمع                    

تعداد دانش آموزان :                           تاریخ تدریس :                            نام آموزگار :                      زمان :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اهداف درس

 

هداف کلی

 

 

معرفی جمع با استفاده از شکل .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اهداف جزئی

حیطه های شناختی: 1- آشنایی با مفهوم جمع 2-آشنایی با مثال هایی از ضرورت کاربرد جمع.  3- آشنایی با آموزش روش نوشتن جمع با استفاده از شکل.

حیطه های عاطفی: 1- با علاقه گوش دادن به سخنان معلم یا هم کلاسی ها . 2- احترام به نظر و محبت همکلاسی ها .3- مشتاقانه پاسخ دادن به سئوالات مطرح شده. 4- همکاری در گروه برای یافتن پاسخ پرسشها. 5- شرکت فعالانه در فعالیت های کلاسی درروزگار یاددهی و یادگیری.

حیطه روانی حرکتی (مهارتی): 1-  انجام فعالیت ها وتمرینات ارائه شده توسط معلم با یکدیگر و راهنمایی آموزگار از جانب دانش آموزان . 2-  انجام فعالیت های گروهی و کلاسی. 3- حل تمرین و فعالیت های ارائه شده توسط آموزگار بدون کمک و راهنمایی آموزگار از جانب دانش آموزان . 4- عمل کردن هماهنگ و منظم در مراحل انجام کارها. 5-انجام ماهرانه فعالیت ها و تمرینات کلامی و گروهی .

اهداف رفتاری: 1- مفهوم علامت جمع را بیان کند(شناختی - دانشی).2- صحیح نوشتن علامت جمع(شناختی - دانشی). 3- مثالی از جمع را بگویند(شناختی - کاربردی). 4- با علاقه به سخنان آموزگار و هم کلاسی هایش گوش می دهد.(عاطفی -توجه). 5- به نظر دیگران احترام می گذارد(عاطفی واکنشی). 6- به سئوالات معلم مشتاقانه پاسخ می دهد(عاطفی - واکنشی). 7- در انجام فعالیت های (یاددهی - یادگیری)در کلاس شرکت می کند(عاطفی –ارزش گذاری). 8 - به مبحث ریاضی علاقه نشان می دهد(عاطفی – ارزش گذاری). 9- مطالب جدید آموخته شده را به سایر مثال های محیط زندگی تعمیم می‌دهد.(عاطفی – سازمان بندی). 10- فعالیت های کلاسی خواسته شده را با راهنمایی معلم انجام می‌دهد.(روانی حرکتی -تقلید). 11- فعالیت ها را با دقت و متمرکز انجام می دهد(روانی حرکتی – دقت). 12 - در کارها و فعالیت های گروهی و کلاسی خواسته شده به طور هماهنگ عمل می کند.(روانی حرکتی هماهنگ در حرکات). 13- به تنهایی طرز صحیح نوشتن علامت و اعداد جمع را انجام می دهدیا بنویسد.(روانی حرکتی - مستقل).

وسایل آموزشی

کتاب درسی- تخته و گچ رنگی – خمیر بازی- شکل‌های علامت جمع – وسایل تشویق و فردی – گروهی – تهیه پاکن – تهیه و فراهم کردن آموزش اعداد جمع.

 

روش ها

آمیخته یا تلفیقی (همیاری – نمایشی – پیش سازمان دهنده- مقایسه ای – روش هایی مبتنی بر بازی – فرایندی – پرسش و پاسخ)

نحوه ورود به کلاس وایجاد ارتباط با فرا گیران

معلم قبل از شروع به کار ابتدا با دانش آموزان سلام و احوال پرسی می کند و حضور و غیاب رسیدگی به وضع روحی و جسمی فراگیران – و جویا شدن از احوال فراگیران – با دعای فرج و نرمش همراه با شعرش کلاس راشروع می کنیم .و کلاس را آماده می کنیم برای درسی جدید در ضمن تکالیف فراگیران را بررسی می کنیم.

ارزشیابی تشخیصی

درس های قبل از چند فراگیر بعد از جویا شدن از اوضاع درسی فراگیران و بعد از رفع اشکال درس جدید را شروع می کنیم.

                                  4=1+3        2=1+1        4=2+2              3=2+1

 

 

گروهبندی وآماده سازی

بدین صورت که 5 کارت بزرگ با نام های مثل :بنفشه – آسمان ،الناز –رودخانه- چشمه – ماه  باشد که روی میز می‌چسبانیم و این اسامی روی 25 تکه ی برگ کوچک نوشته شده که هر دانش آموز با یک تکه از این برگه از روی میز معلم بر ما دارد و نام هر گروه که روی آن نوشته شده بود داخل آن گروه می شود.

 

ارائه درس جدید

فعالیت آموزگار

 

 

 

فعالیت فراگیر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فعالیت های تکمیلی

ابتدا روی تابلو یا همان تخته سیاه با استفاده از گچ های رنگی : شکل ها را رسم   می کنم.

ê ê ê         ê                  4  = 1  + 3                  5  = 2  +  3      

از شاگردان می پرسم چند تا مثلث دارم؟                     پاسخ می دهند 3تا.

پس درداخل جای خالی می نویسم 3 تا             حالا چندتا دایره دارم(گردی)2تا.

پس درجای خالی دو می نویسم2.                           

    از شاگردان می پرسم علامت جمع یعنی چه؟

شاگردان پاسخ می دهند؟ یعنی چیزی را با هم جمع کردن – زیاد شدن.

پس                5=2+3                             4=1+3

تخته را به سه قسمت تقسیم کرده و شکل ها را بالای تخته کشیده و از سه فراگیر می خواهم پای تابلو آمده و شروع به حل کردن کنند.(سعی می‌کنم دانش آموزان ضعیف را بیاورم).

                         

                                                                                  ....= ......     +     ..........                             ....=    ......   +     .. ......

بعد از اینکه مطالب درس جدید برای فراگیران واضح و روشن شد و خوب یادگرفته اند از فراگیران می خواهم تمرینات ص61و62 راانجام دهند.

 

 

 

ارزشیابی تکوینی

تمام سئوالات پرسش و پاسخ ضمن درس تا پایان ارائه محتوای درس جزء ارزشیابی تکوینی یا مرحله‌ای به شمار می رود.

1-   اعداد جمع را به راحتی و صحیح و سریع می‌نویسند.

2-   مفهوم جمع را به خوبی درک کرده اند.         3-   علامت جمع و اعداد را به خوبی می شناسند.

بررسی تکالیف